Dit zegt jouw slaapgedrag over jou

Dit zegt jouw slaapgedrag over jou

15 maart is het World Sleeping Day! Een belangrijke dag om bij stil te staan, want slapen zorgt voor een betere gezondheid en voldoende slaap voorkomt mogelijke schade op lange termijn.  Studies tonen aan dat permanent slaaptekort kan leiden tot hartaandoeningen, diabetes, depressie en obesitas. Bij Emma matrassen zijn ze hier volledig van op de hoogte. En eindelijk is het ontkracht: het eten van spinnen in je slaap blijkt een fabeltje!

Waarom goed slapen belangrijk is, volgens Emma

World sleep day
Maar wist je ook dat je van slapen slanker wordt?  Tijdens onze slaap produceren wij namelijk een eetlustremmende hormoon genaamd leptine. Te weinig leptine zorgt ervoor dat de hormoonbalans op hol slaat en dat het lichaam valse signalen ontvangt. Door deze valse signalen krijg je het gevoel dat je honger of trek hebt en ben je geneigd om meer te eten dan nodig is.

Terwijl we slapen, werken tot slot onze hersenen op volle snelheid, omdat het tijd kost om geleerde dingen te verwerken. Tijdens je diepe slaap wordt de informatie van de dag opgeslagen in het langetermijngeheugen. Dus na een rustige nacht zijn we productiever en eigenlijk een beetje slimmer geworden.

Wat zegt je slaaphouding over jou?

World sleep day

Mensen die in de foetushouding slapen vertonen sterk hechtingsgedrag en zijn daarom kwetsbaarder. Het omgaan met nieuwe mensen kan daarom nogal moeilijk zijn omdat ze vaak ietwat verlegen zijn.

Zijslapers zijn bereid om compromissen te sluiten en hebben behoefte aan harmonie. Zijslapers zijn meer in balans, zeer spontaan en over het algemeen gelukkiger dan mensen die op hun rug of buik slapen. Tenslotte staan zijslapers bekend om hun goede mensenkennis. 

Wist je dat buikslapers erg doelgericht, netjes en punctueel zijn? Zij vinden het niet leuk als iemand zich te veel met hun zaken bemoeit en lossen problemen liever zelf op. 

Rugslapers hebben een gezond zelfvertrouwen, ze zijn erg nieuwsgierig en open-minded. De slaappositie is zeer open maar tegelijkertijd kwetsbaar, daarom wordt deze vooral gekozen door sterke persoonlijkheden.

Van slapen word je mooier

Tip voor de huid: We zouden het grootste orgaan van het lichaam een optimale luchtvochtigheid moeten bieden. Natte was in de slaapkamer kan bijdragen aan een mooi en jong gezicht.

Tip voor het haar: Om gespleten haarpunten te voorkomen, is het het beste om met een vlecht te slapen. Zorg er ook voor dat het haar niet helemaal nat is. Om haar meer te laten glanzen, helpt een beetje kokosolie.  

Tip voor de ogen: Slapen met een verhoogd hoofd helpt tegen gezwollen ogen. Dus een goed kussen kan al wonderen verrichten

Leuke weetjes! Wist je dat...

...slechts 5% van de wereldbevolking slaapt naakt.

… het eten van spinnen in je slaap, slechts een mythe is. Spinnen houden niet van de vibratie die ontstaat door ademhaling en hartslag, dus maak je geen zorgen.

… daglicht beter is voor een goede slaap. Wie overdag wordt blootgesteld aan veel daglicht maakt 's avonds voldoende melatonine aan wat ervoor zorgt dat je beter slaapt.

… de nachtelijke taal over het algemeen meer gespannen, meer vulgair, en niet altijd waarheidsgetrouw is.

… we het woord "nee" het vaakst zeggen in onze slaap.

… mannen sneller in slaap vallen en beter doorslapen dan vrouwen.  

… het record “wakker blijven” op 11 dagen en 24 minuten staat.

… we alleen kunnen dromen over gezichten die we een keer hebben gezien, of dit nu kort of lang geleden is.

… gapen belangrijk is om de temperatuur van de hersenen in balans te houden.
 
… mannen vaker over mannen dromen dan over vrouwen. Terwijl vrouwen hun dromen vaker en  
beter onthouden dan mannen.

… ouders het eerste jaar van hun baby 1055 uur minder slapen dan normaal. Dat staat gelijk aan 44 dagen.

… volgens onderzoekers “vallen in een diepte” de meest voorkomende nachtmerrie is.

… je door stress, verveling of honger sneller geneigd bent om te gapen.

… 12% van de mensen alleen in zwart en wit dromen.

… vrouwen beter alleen slapen. En mannen beter slapen met hun partner naast zich.

… we tijdens het opstaan al 50% van onze dromen vergeten zijn.

… één op de drie volwassenen wel eens slaapwandelt.

… de mens het enige zoogdier is dat opzettelijk te lang slaapt.

… we onze slaaphouding 20 keer per nacht veranderen

Lekker slapen voor elke dromer

En dan nog even over de ideale matras voor jou.
Er zijn vier typen lichaamsbouw, die elk andere eisen stellen aan een matras:
Type H:
 Is best lang en sterk. Aangezien het bovenlichaam meer druk uitoefent op het matras, is speciale drukontlasting nodig bij de rug.
Type E: Heeft brede schouders maar een normaal tot smal figuur. Een matras dat gelijkmatig drukverlichtend is, past perfect bij dit type.
Type I: Is redelijk licht en heeft een smal lichaamscontour. Dit type heeft een matras nodig dat vooral de wervelkolom ondersteunt en het lichaam laat inzinken.
Type A: Is een vrij klein persoon met vormen, maar heeft smalle schouders en een slanke taille. Een matras dat de ruggengraat verlicht en met name de heupen ondersteunt is belangrijk.
Dankzij de combinatie van de verschillende schuimlagen, biedt Emma een goede en individuele pasvorm voor elk van deze types.

Welterusten!

Meer slaapkamerinspiratie


BLADER OP MERK

BLADER OP PRODUCTGROEP

Meld je aan voor de nieuwsbrief




Klik hier om GRATIS
informatie aan te vragen
Reisblog.nl Zuid Spanje Vakantiemoment Vakantie naar Frankrijk Vakantiehuizen aan de Costa del Sol