We gaan steeds slimmer wassen!

We gaan steeds slimmer wassen!

Nederlandse huishoudens wassen steeds slimmer, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Tot voor kort stond wassen te boek als een van de minst favoriete huishoudelijke klusjes. Maar inmiddels geeft een ruime meerderheid van de ondervraagden aan met plezier een wasje te draaien (72%) en dat heeft vooral te maken met de werking van smart wasmachines. Plezier in wassen... dat wil jij toch ook? In dit artikel lees je er meer over!

Slim en energiezuinig wassen met een smart wasmachines #samsung #wasmachine #wassen

Ruim een kwart nieuwe wasmachines ‘smart’

Onderzocht is hoe Nederlandse gezinnen de huishoudelijke taken verdelen en wat voor invloed dat heeft op de relatie van de ouders. De focus in het onderzoek lag op het wassen van kleding en de aanschaf van wasmachines. Opvallend is dat er steeds meer smart wasmachines verkocht worden (26%), met als gevolg dat mensen met meer plezier een wasje doen. 57% van de mannen en vrouwen het waardeert als hun partner onverwachts de was of een andere (extra) huishoudelijke taak doet.

Gebruiksgemak wordt ook steeds belangrijker. Ruim vier op de tien Nederlanders geeft aan de beschikbare wasprogramma’s en -functies bij aankoop van een nieuwe wasmachine belangrijker te vinden dan de prijs (44%). Precies vier op de tien vindt het belangrijk dat een nieuwe machine snellere wasprogramma’s heeft dan het vorige exemplaar (40%).

Energiezuinige wasmachines

Slim en energiezuinig wassen met een smart wasmachines #samsung #wasmachine #wassen

Samsung wasmachine met QuickDrive

Een andere belangrijke aankoopmotivatie is de energiezuinigheid van de nieuwe wasmachine. Bijna negen op de tien Nederlanders (88%) hecht hieraan, vrouwen iets meer dan mannen (90% vs. 86%). De nieuwe wasmachines van Samsung wassen niet alleen energiezuiniger, ook wassen ze door de functie QuickDrive korter. Deze functie vermindert de wasduur tot 50% en het energieverbruik tot 20% (2) . Door de inzet van meerdere sensoren gebruik je bij het slimme AI-wasprogramma bovendien precies genoeg water en wasmiddel om je kleding schoon te krijgen. 

Sinds de coronapandemie is er nog een extra aankoopmotivatie bijgekomen. Bijna drie op de tien Nederlanders vindt het belangrijker dan voorheen dat een wasmachine weinig geluid maakt (29%), mannen vaker dan vrouwen (33% vs. 26%). Wat dan weer onveranderd is, is wie bepaalt welke wasmachine het huis inkomt. Vrouwen hebben bijna twee keer zo vaak de grootste stem in de uiteindelijke aankoopbeslissing (60% vs. 37%).

Punten scoren met de was

Het onderzoek focust ook op de rolverdeling bij het wassen. Vier op de tien vrouwen zegt dat hun partner nooit de was doet (40%), maar in ruim één op de vijf Nederlandse gezinnen (22%) doen mannen en vrouwen even vaak de was. Daarbij is het wel opvallend dat mannelijke respondenten dat ruim twee keer zo vaak beweren (31% vs. 15%). 

Wil je in je relatie een goede beurt maken, dan is het onverwachts doen van de was of een andere (extra) huishoudelijke taak een slimme zet, zo blijkt uit het onderzoek. Mannen scoren daarmee de meeste punten, want vrouwen waarderen het meer dan mannen (66% vs. 46%).

Onderzoeksverantwoording
Tussen 14 en 18 januari 2021 vulden 1032 respondenten van 25 t/m 49 jaar (samenwonend met een partner en één of meerdere kinderen waarvan de jongste jonger dan 14 jaar is) een online vragenlijst in van PanelWizard, onderdeel van Kien onderzoek.

(1) Bron: GfK panelmarket Netherlands (periode januari 2020 t/m oktober 2020).
(2) Getest met de WW8000T en vergeleken met de WW6500K (5kg, 40ᵒC katoen was).


BLADER OP MERK

BLADER OP PRODUCTGROEP


Klik hier om GRATIS
informatie aan te vragen