Kookboek blijft belangrijkste inspiratiebron thuiskok

In deze digitale tijd wordt ook in de keuken tijdens het koken steeds vaker gebruik gemaakt van iPads en tablets. Maar toch is uit onderzoek gebleken dat het kookboek voor bijna de helft van de Nederlanders nog steeds het meest gehanteerde hulpmiddel is voor kookinspiratie. Kookapps zijn maar voor een klein deel van de Nederlanders (2%) een inspiratiebron. Dit blijkt uit onderzoek van Franke Kitchen Systems onder bezoekers van de Woonbeurs 2013. 70% van de ondervraagden haalt in meer of mindere mate voldoening en ontspanning uit koken.

Franke sinos keuken accessoires   Franke kokend water kraan afzuigkap

Genieten van koken

Voor de helft van de respondenten is koken een manier om te ontspannen. Voor bijna één op de vijf gaat het nog een stapje verder: koken is voor deze groep hun lust en hun leven. Een kwart van de respondenten geeft echter aan dat zij uit pure noodzaak achter het gasfornuis staan. Gemiddeld wordt een half uur tot een uur aan het bereiden van een maaltijd besteed. Ook kookprogramma’s (14%), recepten in tijdschriften en kranten (12%) en recepten op internet (12%) worden genoemd als inspiratiebron, maar zij leggen het allemaal af tegen het kookboek. Recepten van vrienden en familie worden door één op de tien Nederlanders genoemd als belangrijkste inspiratiebron.

Franke kokend water kraan   Franke keuken kokend water kraan

De keuken als centrale plek

De keuken is meer dan alleen een ruimte om een maaltijd te bereiden, zo blijkt ook uit het onderzoek van Franke. Voor 42% van de ondervraagden is de keuken dé plek om te koken en vervolgens gezellig samen eten met familie en vrienden. Ruim een kwart gebruikt de keuken als leefruimte, voor hen is het een tweede woonkamer. Een vijfde van de ondervraagden is alleen in de keuken te vinden om te koken.

Koken is populair

“De laatste jaren wint koken steeds meer aan populariteit. Het toenemende aantal televisieprogramma’s en culinaire tijdschriften zijn hier een voorbeeld van. De keuken is voor veel Nederlanders niet langer alleen een ruimte om snel een maaltijd te bereiden, maar fungeert steeds vaker als tweede huiskamer waar men graag met familie en vrienden tijd doorbrengt,” stelt Frans Colen, Marketing & Communicatie Manager bij Franke Nederland.

Bekijk hier een sfeervideo van Franke’s aanwezigheid op de Woonbeurs 2013:

   
Deel dit artikel:

Volg ons via

Maandelijkse nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Brochures aanvragen

Vraag gratis woonbrochures aan in onze brochure service

Brochure aanvragen
Klik hier om GRATIS
informatie aan te vragen